Vuosikatsaus 2014

Viestintää ja neuvontaa asiakkaille

Kiertokapula neuvoo ja opastaa asiakkaitaan laaja-alaisesti jätehuoltoon liittyvissä asioissa. Kuntien jätehuoltomääräysten toteutumisen edistäminen, loppusijoitettavan jätteen määrän vähentäminen ja lajittelun tehostuminen ovat jäteneuvontamme tavoitteita.

Jätehuolto – yhteinen juttu!
Tavoitteellista viestintää kaikille kohderyhmille

Toimiva jätehuolto on jokaisen oikeus ja velvollisuus. Asioiden hoitaminen on nykypäivänä helppoa, koska asiointikanavia on monia. Tarvittavaa tietoa saa sähköpostilla, puhelimitse, nettisivuilta, sähköisistä tai postissa tulevista uutiskirjeistä ja tiedotteista, oppaista, lehdistä sekä esitteistä. Jatkuvasti uudistuvalta sivustoltamme on jatkuvasti ladattavissa mm. jäteastiatarrat, jätekatostaulut ja rappulaput, myös mobiilisti. Sähköiseen asiointiin on entisestään panostettu, kun verkkopalvelun neuvonta-chat -kokeilu alkoi joulukuun alussa. Pyrimme tavoittamaan sidosryhmiämme mahdollisimman kattavasti käyttämällä tehokkaasti erilaisia tiedonvälityskanavia. Vuonna 2014 viestinnässä panostettiin myös erityisesti päättäjä- ja omistajaviestintään sekä Kiertokapulan palvelujen esille tuomiseen.

Kunnanvaltuustoille, hallituksille ja viranhaltijoille toimitettiin tietoa toiminnasta

Vuonna 2014 toteutettiin ”Älä pudota kapulaa” -kampanja. Kampanjan tarkoituksena oli lisätä tietoa Kiertokapulan palveluista, toiminnasta ja tavoitteista. Kampanja näkyi mm. uutiskirjeissä, verkkosivustolla, lehti-ilmoituksissa sekä konkreettisina, paperisina kapuloina, jotka jaettiin omistajakunnissa päättäjille ja viranhaltijoille.

Kesätapahtumissa teemana biojätteet

Olimme innolla mukana vuoden 2014 kesätapahtumissa. Vuoden teemana oli biojätteiden lajittelu ja sen tehostaminen. Tapahtumissa järjestettiin kilpailuja, joiden palkintoina oli tällä kertaa S-ketjun lahjakortteja. Voittajien nimet on julkaistu verkkopalvelumme ajankohtaista-osiossa. Tapahtumissa oli myös jaossa jäteaiheisia pelikortteja. Osastoillamme kävi yhteensä n. 3 000 henkilöä.

Jäteselviytyjissä mukana ennätysmäärä oppilaita

Vuoden merkittävin neuvontakokonaisuus on vuosittain järjestettävä Jäteselviytyjät-kilpailu. Se on 4.- luokkalaisille järjestettävä kaksiosainen tapahtuma. Vuosi 2014 oli ennätyksellinen, 72 koulua ja yhteensä 2299 oppilasta osallistui tiedolliseen alkukilpailuun. Loppukilpailuun pääsee jokaisesta kunnasta paras joukkue, eli 12 kolmihenkistä joukkuetta. Finaalissa tarvitaan joukkueen yhteispeliä ja toiminnallisia taitoja. Tämä ”vuoden paras koulupäivä” pidettiin Hyvinkäällä, entisen maaseutuoppilaitoksen, nykyisen Hyrian toimipaikan pihamaalla. Voittajajoukkue sai palkinnoksi jälleen vihreät Jopo-polkupyörät.

Vieraita ja vierailuja

Myös Jäteselviytyjät-kilpailun ulkopuolella tehtiin koulukäyntejä ja muita vierailuja. Oppilaitoksissa vierailtiin 12 kertaa ja yhdistyksissä ja työpaikoilla 11 kertaa. Moni tilaisuus liittyi siivouksen ja ruokahuollon järjestämiseen vähäjätteisesti ja ympäristöystävällisesti. Yleisistä aiheista eniten esillä olivat Kiertokapulan toiminta ja jätteiden lajittelu. Myös lainsäädäntö ja alakohtaiset jätehuolto-ohjeet pidetään aiheina jatkuvasti esillä. Käsittelyalueillamme vieraili useita eri ryhmiä opiskelijoista eläkeläisiin tutustumassa toimintaamme ja jätehuollon ajankohtaisiin asioihin.

Pikkukoululaisille tarjottiin teatteria ja animaatiota

Uutta tarjonnassamme oli syksyllä alkanut näytelmäkiertue ”BioBio ja Rumaruhtinaan loitsu”. Kiertueen tavoitteena on levittää tietoa ja tehdä asennekasvatusta taiteen keinoin esikouluikäisistä 2. luokkalaisiin. Tarinassa professori BioBion arkkivihollinen Rumaruhtinas yrittää loitsullaan sotkea ja valloittaa maailman. Professori BioBio tarvitsee lasten ja toverinsa Sukka H2O:n apua. Lopussa selviää, onnistuuko Rumaruhtinaan loitsun murtaminen. Näytelmä esitettiin 38 kertaa ja se sai todella kiittävät arvostelut katsojilta. Esityksen vetivät Tamperelaiset ammattinäyttelijät Anne Hyvärinen ja Lotta Mikkonen. Näytelmäkiertue jatkaa esityksiä vielä keväällä 2015. Katsojat saivat esityksen päätteeksi muistoksi ja hyödynnettäväksi RumaRuhtinas -heijastimet.

Pienemmille lapsille tarjottiin syksyllä videoanimaatiota ”Professori BioBio ja jännittävä jätematka”. Siinä Professori BioBio ja Sukka H2O saavat tehtävän Biohälytyskeskukseensa. Jätteiden lajittelussa tarvitaan apua ja videossa ratkeaa, mitä mihinkin lajitellaan ja mitä jätteille lajittelun jälkeen tapahtuu. Video on katsottavissa verkkopalvelustamme, mistä löytyvät myös esim. videolla esitettävien laulujen sanat. Päiväkodeille oli tarjolla myös lainattava puuhapaketti ja kaksi uutta puuhakirjaa eri ikäryhmille.

Valtakunnallisista teemaviikoista tiedotettiin myös

Kouluja aktivoitiin uutiskirjeillä osallistumaan erilaisiin teemaviikkoihin ja päiviin. Kevään Nuukuusviikolle tarjosimme kouluille erilaisia askarteluvinkkejä jätemateriaaleista. Syksyllä vietettiin Euroopan jätteenvälttämisviikkoa ruokahävikin merkeissä. ”Älä osta mitään”-viikko osuu aina samalle viikolle em. kanssa, silloin on tarkoitus pohtia tarkemmin omia kulutustottumuksia erilaisten vinkkien avulla. Teemaviikoista ja päivistä löytyy omat sivunsa verkkopalvelustamme.

Ohjeiden mukaiseen lajitteluun panostetaan jatkossakin

Biojätteiden lajittelun tehostaminen on meillä useamman vuoden tavoitteena. Lajitteluinto näyttää olevan vähentymässä, vaikka määräyksissä ja ohjeissa ei ole tapahtunut muutoksia muutamaan vuoteen. Päättäjille, viranomaisille ja isännöitsijöille on lähetetty useita uutiskirjeitä muistakin ajankohtaisista jätehuollon asioista. Hyvinkään kaupunki on otettu esimerkkikohteeksemme ja yhteistyötä on tehty kaupungin ympäristövalvonnan kanssa. Jokaiselta kaupungin alueella toimivalta isännöitsijältä on katsastettu vähintään yksi jätekatos, jotta astiat, astiamerkinnät ja katosohjeet on saatu ajan tasalle. Korjattavaa on ollut melko paljon, yli tuhansia tarroja ja jätekatostauluja on postitettu. Olemme myös yrittäneet innostaa omakotiasukkaita hankkimaan yhteisiä bioastioita naapureidensa kanssa. Projekti alkoi syksyllä ja jatkuu vielä vuonna 2015.